Je bent hier :>>>Groep 1/2 C. Thema herfst

Groep 1/2 C. Thema herfst

 

Herfst bij de kleuters: 

Na de herfstvakantie starten we met het thema “Herfst” bij de kleuters. 

We praten, lezen, zingen en spelen over allerlei dingen die met de herfst te maken hebben. Wat is mist? Wat is regen? Wat gebeurt er met de bladeren van de bomen? De kinderen kijken, voelen en beleven de herfst. 

We gaan een herfstwandeling maken, rondom het prentenboek “Hazelnoottaart en slagroom” zijn er veel taalactiviteiten en rekenbegrippen zoals eerste, laatste leren we met herfstmaterialen.  

We leren de letters r en n. 

We zingen herfst liedjes zoals: 

“Herfst, herfst, wat heb je te koop
Duizend kilo bladeren op een hoop
Zakken vol met wind
Ja m’n kind
‘k Weet niet of jij dat aardig vindt 

Herfst, herfst, wat heb je te koop
Paddenstoelen, honderd op een hoop
‘k Zet ze voor je neer
Heus meneer
Dat doe ik alle jaren weer 

Herfst, herfst, wat heb je te koop
Dikke grijze wolken op een hoop
Alles in de stad
Gooi ik nat
Koop je van mij zo’n regenbad” 

Naast de methode lessen wordt er natuurlijk ook volop geknutseld met de kinderen. Aan de kinderen wordt ook gevraagd wat zij graag willen leren, welke knutsels zij leuk vinden bij het thema herfst en welke ideeën zij hebben voor de verschillende hoeken. Als hiervoor spullen van thuis meegenomen kunnen worden, zou dat opnieuw heel fijn zijn.  

Engels: 

Wij leren komende periode over lichaamsdelen. 

 

Coöperatieve werkvormen geïntegreerd in de thema lessen: 

In de kleuterklassen werken we aan de volgende coöperatieve werkvormen: 

  • Binnen en buiten kring 
  • Twee praat 
  • Mix & ruil 

Interreligieuze lesdagen: 

Van 30 oktober tot 10 november wordt er bij ons op school gewerkt aan de Interreligieuze leskisten. Deze leskisten omvatten de verschillende grote wereldgodsdiensten. Bij de kleuters behandelen we het Christendom omdat dit het meest tot de verbeelding en de herkenning van jonge kinderen spreekt. 

Aanvullende informatie: 

Pauzetijden: 

Wij zijn ondertussen allemaal al aardig gewend aan de andere indeling van de dag en het eten op school. Wij hebben de invulling van de pauze besproken met de kinderen, leerlingenraad en het team en zien ook nog verbeterpunten. Na de vakantie zullen de kinderen daarom allemaal van 12:00 tot 12:30 uur naar buiten gaan. ( De Kleuters blijven op het kleuterplein.) Wij mogen dan ook een deel van het dorpshuisplein gebruiken en er zullen meer leerkrachten tijdens de pauzes buiten zijn. Ook is er na de vakantie de mogelijkheid om in de pauze binnen te spelen. Wij hebben gemerkt dat sommige kinderen ook echt die behoefte hebben en daar willen wij gehoor aan geven. In de klas zullen, net als voor de herfstvakantie, ook na de vakantie de invulling van de pauzetijden besproken en steeds geëvalueerd worden.  

Het ene kind kan makkelijker omgaan met een verandering dan het andere kind. Als uw inschatting is dat het voor uw kind fijn is om bovengenoemde verandering aan het einde van de vakantie nogmaals alvast te bespreken, dan bevelen we dat van harte aan.  

Kijkweek en het naar binnen gaan:
De eerste kijkweken zijn voorbij en het was mooi om te zien dat er zoveel ouders zijn komen kijken. Als team hebben wij deze momenten als positief ervaren en in het voorjaar (zie kalender) geven wij hier een vervolg aan. De evaluaties die u heeft ingevuld zullen wij verwerken en onze leerpunten uit halen. In het Bavobericht zullen deze punten ook teruggekoppeld worden. Voor nu alvast dank voor jullie enthousiaste reacties. 

 

Koffiemoment:
Ook de vrijdag na de vakantie staat de koffie tussen 8:30 en 9:00 uur voor u klaar in de aula. 

 

Met vriendelijke groet, 

Juf Lucia en juf Mariska 

By | 2017-10-13T07:58:44+00:00 oktober 13th, 2017|Groep 1/2c|Reacties uitgeschakeld voor Groep 1/2 C. Thema herfst